klasyczny objaw nieszczelności układu EVAP. układ EVAP w związku z regulacjami prawnymi od połowy lat 80ych służy odprowadzaniu oparów ze zbiornika paliwa [odpowietrzaniu zbiornika] do specjalnego pochłaniacza, wszak nie wolno jest odpowietrzać zbiornika paliwa bezpośrednio do atmosfery. układ EVAP składa się z pochłaniacza oparów paliwa zawierającego węgiel aktywny i zaworu, przez który opary są odprowadzane do kolektora ssącego [tyle w skrócie].
w którymś miejscu pojawiła się w Twoim silniku nieszczelność powodująca nieprawidłowy przepływ gazów. u mnie np. błąd zapisuje się w sterowniku zazwyczaj po tankowaniu. kontrolka MIL [check engine] zapala się w przypadku tego błędu w przypadku 35 krotności jego wystąpienia. błąd nie ma wpływu na osiągi silnika. w zależności od miejsca nieszczelności może być on jednakże niebezpieczny. pamiętaj jednak, że lokalizacja usterki jest dosyć kłopotliwa i najczęściej miejsce nieszczelności wykrywa się przypadkiem. przy poszukiwaniu nieszczelności warto sięgnąć pamięcią, czy przypadkiem nie było napraw w okolicach rozrządu - często nieszczelność jest dziełem mechanika.
termostat.
by mieć 99% pewności sprawdź temperaturę oleju przy spokojnej jeździe w chwili, gdy spada temperatura płynu chłodzącego [po wcześniejszym nagrzaniu do 90*C] - jeżeli temp. oleju będzie na poziomie 80-85*C, to oznacza, iż silnik jest niedogrzany poprzez niedomykanie się termostatu. temperatura oleju jest bowiem ściśle związana z temp. płynu chłodzącego - w normalnych warunkach po nagrzaniu się silnika podczas spokojnej jazdy powinna wynosić ok. 90*C [tak jak płyn]. jeżeli podczas postoju w korkach wzrasta do np. 86-88*C, a podczas jazdy spada do np. 80-82*C, a wraz z nią spada temp. płynu, to na 99% termostat jest niesprawny.
termostat winien być oryginalny - zamienniki zazwyczaj pracują niezbyt długo prawidłowo - nr katalogowy dla BWA/BPY to 06F 121 111 F.
zawór PCV.
zawór ten [ang. Positive Crankcase Ventilation valve] w skrócie służy odpowietrzeniu skrzyni korbowej poprzez odprowadzenie gazów spalinowych wraz z oparami paliwa do komory spalania [wtórne wejście gazów do dolotu za MAFem by go nie pobrudzić nieczystym "powietrzem"]. na skutek jego uszkodzenia ciśnienie z dolotu trafia do skrzyni korbowej powodując nadciśnienie i w wielu przypadkach wyrzucanie z niej oleju.
najczęstszymi objawami uszkodzonego PCV są:
- niestabilne obroty biegu jałowego - tak jak na tym filmie: http://www.youtube.com/watch?v=MNE_oCnlar0; - identycznie jak u Ciebie;
- niewielka, lecz widoczna utrata ciśnienia doładowania [sprawdzasz VCDSem w grupie 115 - jak obsłużyć VCDS - http://www.audiklub.org/forum/viewto...?f=1&t=53752];
- ślady oleju wokół korka oleju;
- zwiększenie konsumpcji oleju;
- zwiększenie konsumpcji paliwa;
- czasami błękitny dym przy +6500rpm.
sprawdzenie bez zbędnego wydawania pieniędzy rozpoczynasz od zrobienia logu dynamicznego grupy 115 celem sprawdzenia ciśnienia doładowania - powinno ono wyglądać mn.w. tak: http://vaglog.rtnet.pl/meszrum_149522.html [zwracasz uwagę na ciśnienie rzeczywiste - poz. 3, względem ciśnienia oczekiwanego przez ECU - poz. 4]. niewielkie różnice rzędu 20-30 mbar są dopuszczalne.
test przeprowadzasz na 3cim biegu, w zakresie 2000-6500rpm przy pedale gazu wciśniętym w 100%.
jeżeli ciśnienie rzeczywiste w zakresie 3000-6500rpm będzie odbiegać oczekiwanego, to następnym krokiem jest sprawdzenie samego zaworu PCV - zrobisz to w bardzo prosty sposób [możesz to zrobić nawet z pominięciem logowania]:
należy odpiąć plastikową rurę przy części opisanej jako "intake manifold" i [po jej wytarciu] z całych sił dmuchnąć weń paszczą tak, by powietrze przeszło przez PCV. jeżeli będziesz w stanie wtłoczyć powietrze przez zawór do skrzyni korbowej, to zawór PCV jest niesprawny [a dokładnie połamany w środku] i powinien być wymieniony.
przy sprawnym PCV strumień gazów wędruje od PCV do "intake manifold", z kolei w drugą stronę jest blokowany.
używanie samochodu z uszkodzonym PCV powoduje, że smarowania silnika jest zmniejszone i ulega on szybszemu zużyciu.
zawór PCV kupujesz wyłącznie w ASO [unikasz zamienników] - 06F 129 101 L [BWA] bądź 06F 129 101 E [BPY].